Korduma kippuvad küsimused

 

1.   Kuidas programmi kasutama hakata?

Programmi kasutamiseks tuleb ennast registreerida, seda saab teha siin. Pärast registreerimist saadetakse Sinu e-postile kinnituskiri koos parooliga. Seejärel saab programmi kasutama hakata.

2.   Kasutajaks registreerimisel tuleb teade, et selline e-posti aadress on juba kasutusel.

Antud e-posti aadressiga on kunagi juba toitumisprogrammi kasutajaks registreeritud. Selleks, et programmi uuesti kasutama hakata, tuleks saata enda e-postile parooli meeldetuletus või ühendust võtta programmi halduriga (toitumisprogramm@tai.ee), kes saadab sisselogimiseks uue parooli.

3.   Pärast kasutajaks registreerimist ei saadeta e-posti aadressile kinnituskirja parooliga.

Kui kirja parooliga postkasti ei saadeta, tuleks esimese asjana kontrollida postkasti rämpsposti kausta, vahel lähevad need kirjad sinna.

Mõnikord võib põhjus olla ka selles, et registreerimisel on e-posti aadressi kirjaviga sisse tulnud ning vahel ei jõuagi kiri mingil põhjusel adressaadini. Kui kinnituskirja ei saadeta, tuleks ühendust võtta toitumisprogrammi halduriga: toitumisprogramm@tai.ee.

4.   Mida teha, kui saadetud parooliga ei õnnestu programmi sisse logida?

Soovitusena võiks esimesel korral programmi sisse logides parooli kirjast otse programmi parooliväljale kopeerida. Kui sellest abi ei ole, võib saata enda e-postile parooli meeldetuletuse või ühendust võtta programmi halduriga (toitumisprogramm@tai.ee), kes saadab sisselogimiseks uue parooli.

5.   Mida teha, kui ununenud on programmi kasutajatunnus ja/või parool?

Võta ühendust programmi halduriga (toitumisprogramm@tai.ee), kes saadab programmi sisselogimiseks vajaliku info.

Parooli ununemisel saab saata enda e-postile parooli meeldetuletuse.

6.   Kuidas muuta parooli või teisi kasutaja andmeid?

Konto parooli ning muud kasutajaga seotud infot saab muuta programmi sisselogituna ”Minu profiil” lehe alt, mis on leitav programmis ülevalt paremast nurgast ”Logi välja” nupu kohalt.

7.   Kas toidupäevikut täites on võimalik korraga rohkem kui ühe päeva menüüd arvutada?

Toidupäevikust saab pikema perioodi (nt nädal, kuu, aasta vm) kokkuvõtet teha, kasutades funktsiooni ”Kopeeri päevi”. See on leitav toidupäevikus vasakut kätt kalendri alt. Seal saab toidupäevikusse sisestatud päevi kopeerida ”Minu menüüd” alla, kus saab kopeeritud ajavahemikku arvutada. Arvutustulemused on esitatud põhimõtteliselt samamoodi nagu toidupäeviku puhulgi, kuid mitme päeva kohta korraga, näiteks Detailse päeva vaate all kuvatakse tulemused nii ühe päeva kaupa kui ka perioodi keskmisena.

8.   Menüü/ toidupäeviku arvutustulemused näitavad põhitoitainete ületarbimist, kuigi soovitatav energiakogus pole täidetud.

Põhjus, miks arvutustulemustes näitab valkude, rasvade või süsivesikute ületarbimist, on see, et  põhitoitainete andmed on esitatud protsendina koguenergiast, mitte päevasest soovitusest. Need on suhtarvud ning muutuvad iga uue toidu/toidukorra lisamisel. Lõpliku ülevaate saab alles päeva lõpus, peale viimase toidukorra sissekandmist.

9.   Mida teha siis, kui ei leia sobivat retsepti, mida toidupäevikusse või menüüsse sisestada?

Programm võimaldab luua enda retsepte ning neid toidupäevikus või menüüdes kasutada. Enda retsepte saab lisada ”Minu toidud” all oleva funktsiooni ”Lisa uus retsept” kaudu. Kasutaja poolt sisestatud retsepte teised programmi kasutajad ei näe.

10. Mida teha siis, kui ei leia sobivat toiduainet, mida toidupäevikusse/ menüüsse või retsepti lisada?

Programm võimaldab sisestada enda toiduaineid ning neid toidupäevikus, menüüdes või retseptides kasutada. Toiduaineid saab sisestada ”Minu toidud” all oleva funktsiooni ”Lisa uus toiduaine või valmistoit” kaudu. Kasutaja poolt sisestatud toiduaineid teised programmi kasutajad ei näe.

11. Mida tähendab toiduaine sisestamisel teade ”Kontrolli energia kogust”?

Toiduaine lisamisel arvutab programm energiakoguse (arvutusliku energia) vastavalt sisestatud põhitoitainetele (valgud, rasvad, süsivesikud). Eraldi on ”energia (sh kiudained)” lahter, kuhu saab sisestada näiteks toote pakendil või kodulehel oleva energiasisalduse. Kuna energia arvutamise meetodid võivad programmis ja toidutootjatel olla natukene erinevad, siis ei pruugi ”arvutuslik energia” ja ”energia (sh kiudained)” alati täpselt kattuda ning seetõttu kuvab programm teate ”Kontrolli energia kogust!”. See teade on lihtsalt teavituseks ning sellest hoolimata on võimalik toiduaine salvestada.

12. Millised on minimaalsed nõuded veebilehitsejale?

Minimaalsed nõuded veebilehitsejale on järgmised: Internet Explorer 7 või uuem, Firefox 3 või uuem või Chrome. Veebilehitseja versiooni kontrollimise õpetuse leiad siit.

13. Programmi kasutamisel esinevad tõrked/probleemid.

Vahel võivad mõned probleemid programmis tuleneda sellest, et kasutatakse veebilehitsejat või selle versiooni, mida programm ei toeta.

Juhul kui kasutusel on veebilehitseja või selle versioon, mida programm ei toeta, võiks esmalt proovida programmi kasutamist veebilehitseja või selle versiooniga, mida programm toetab. Kui see probleemi ei lahenda või kui kasutate juba praegu sobivat veebilehitsejat ja selle  versiooni, tuleks ühendust võtta toitumisprogrammi halduriga: toitumisprogramm@tai.ee. Veateate saatmisel tuleks ära märkida ka arvuti operatsioonisüsteem ning veebilehitseja nimi ja selle versioon.

14. Mis juhtub ettepanekutega toidu lisamiseks andmebaasi?

Ettepanekud andmebaasi täiendamiseks edastatakse toidu koostise andmebaasi haldurile, kes tegeleb andmebaasi täiendamisega. Sobivuse korral lisatakse soovitatud toit/ toidud andmebaasi. Andmebaasi uuendatakse aga reeglina kord aastas, mistõttu uute toiduainete avalikustamine võtab aega. 

Sobivate toiduainete puudumisel on võimalik neid ka ise lisada, kasutades ”Minu toidud” all olevat funktsiooni ”Lisa uus toiduaine või valmistoit”. Enda sisestatud toiduaineid saab kasutada toidupäeviku täitmisel ning menüüde koostamisel.

15. Programmi uuendamise järel on muutunud menüüde energiasisaldus ja makrotoitainete osatähtsused?

Energiaarvutusvalem on tõepoolest uuenenud. Eelmises versioonis arvutati toiduenergia valemi järgi, kus süsivesikud andsid grammi kohta 4kcal (valgud samuti 4kcal, rasvad 9kcal ja alkohol 7kcal). Uues versioonis on energiaarvutus muutunud täpsemaks, nüüd arvutatakse eraldi imenduvatest süsivesikutest (tärklis ja suhkrud) ja kiudainetest tulenev energia, kus esimestest on saadav energia 4 kcal ja teistest 2kcal grammi kohta. Selle muudatuse tõttu on võrreldes varasemaga energiasaamine ja süsivesikutest saadav energia (seetõttu ka makrotoitainete osatähtsused) veidi muutunud.

16. Kuidas sisestada toiduaine lisamisel süsivesikute kogust?

Pakendile on märgitud 'süsivesikud', mis on imenduvate süsivesikute kogus. See tuleks kanda vastavasse lahtrisse.

'Süsivesikud, kokku' moodustavad imenduvate süsivesikute ja kiudainete koguste summa. Kui pakendile on märgitud kiudainete kogus, siis see tuleks sisestada kiudainete lahtrisse, mis järel on programm võimeline ise arvutama kogu süsivesikute koguse. Kui pakendile seda märgitud ei ole, võib toiduaine lisamisel kasutada toidu koostise andmebaasis oleva sarnase toiduaine andmeid.

Suhkrud, kokku väärtus on pakendil märgitud "Suhkrud", mis peaks võrduma üksikute suhkrute (sahharoos, glükoos, fruktoos, laktoos ja galaktoos) summaga.

Tärklise kogus võrdub 'imenduvate süsivesikute' ja 'suhkrud, kokku' väärtuste vahega.